THE EURO FINALS 5-8 September 2019

När vi kom till banan var det med ledning i EM tabellen.
Visserligen bara med fyra ynka poäng före Jan Ericsson från Västerås,
men ändå med ledning. Allt skulle med andra ord avgöras här och nu.

Som lök på grädden fick vi en Nissan Juke som hyrbil på Heathrow flygplats.
Jag hade nog tänkt mig att vara på podden med en Juke en vacker dag,
men knappast att jag skulle komma till banan i en.


Micke och Åsa hade redan packat upp depån när vi kom fram på torsdagen.
Bilen var besiktigad så det var bara lite småplock, varmkörning och mys på schemat.


Fredagens kval gick väl lite brokigt för oss.
Q1 gick på förmiddagen.
Fredde aka Turbo var inte med, så Kenny tog hand om hans uppgifter på plattan.
Det medförde att jag fick försöka axla rollen som Kenny brukar ha
och dirigera tillbaka Micke efter burnouten och in i stage.
Första kvalrundan gick mot ärkerivalen Jan Ericsson.
Bilen skakade däck direkt från linjen och Micke fick pedala och leva om.
Båda körde 0,97 i 60fot men en bit ut tappade Janne greppet och fick slå av.
Micke fick pedala ett par gånger och stannade klockan på 6,08.

Q2.
Tanken var att vi skulle köra andra kvalrundan ca 18:30
men pga en liten regnskur mitt på dagen blev allting lite förskjutet
så vi körde andra kvalrundan först klockan 19:50.
Bilen fick stå och värma sig under tiden.

Vi mötte Fredde Fagerström som flåsade oss i nacken. Han körde 6,09 i första rundan.
Det började skymma. Luften var svalare, men även banan.
Ändringarna vi gjort var om intet och Micke fick slå av.
Fredde körde 6,48 men något gick sönder i hans motor.


Lördagens kval gick för vår del utan förbättring.
Detta gjorde att Jan Ericsson gick om oss poängmässigt med bonuspoängen
från kvalet redan när söndagens eliminering startade.
Han var snabbast och näst snabbast i kvalet, dvs 3+2 bonuspoäng.
Vi var trea i första svängen och fick bara ett poäng.


Stegen.

Luften var helt grym på söndagen.
Givetvis hade vi justerat Camaron i hopp om att få den nerför banan.
Vi mötte Dimitry Samorukov i första rundan. Dimitry körde nytt PB med 5,98.
Camaron skakade, sladdade och stannade klockan på 6,06 med pedalningar.
Vi blev utslagna. Hatten av till Dimitry.


Kval etta var Jimmy Ålund i Magnus Peterssons Old51.
Här med Christoffer Larsson i förgrunden.


Vår depågranne Jon Webster med en synnerligen fin Mustang.
Han kom inte med i stegen med kvaltiden 6,50 men han hade närmast till banan.
Han kopplade bara på en bogserlina och drog hemmåt på söndagen.


Vinnare av elimineringen blev Jan Ericsson.
Han vann även Europamästerskapet.
Micke Gullqvist och hela teamet gratulerar team Sundholm Welding,
men Janne bakom ratten till en rafflande säsong och seger!

Vi fick nöja oss med en andra plats i mästerskapet.
I år igen.




Jimmy Ålund kom trea i mästerskapet för Pro Modified,
men vann i Pro Stock. Robin Noren kom tvåa i Pro Stock


När festen var över, sov vi en sista natt i trailern för i år
innan vi lastade in bilen och begav oss hemåt med Ryan Air.

Väl hemma var det nästan som vanligt,
men med ett EM silver i åtanke blev det både lök
OCH champinjoner i veckans matlådor.







Back