Den 14-15 Juli var det dags för motorn att bekänna färg.
Vi packade Nalles Astro full med motor, metanol och elsystem.
Allt ska testas och fungera i bänken. Målet är 1200Hk och
om någon kan få fram det så är det Dr Ernie, DTE Racing i Katrineholm.
Även om ett mål kan vara att få fram så mycket effekt som möjligt,
gäller det att inte skjuta över målet. Mer effekt än man väntat sig har sällan inträffat.
Det jag menar är att det viktigaste är inte att uppnå ett visst effektuttag.
Det viktigaste är att tuna motorn så att den går rätt.
Om rätt visar sig vara hälften av vad man förväntat sig har man förmodligen byggt någonting galet.

Det är en relativt omfattande operation bara att montera motorn i bänken.
Bänken har en modifierad Cheva kopplingskåpa. Därtill finns det en uppsjö adapterplåtar,
svänghjul och drivplattor för att få motorn på plats. Ibland måste nya motorfästen tillverkas,
avgassystemet kan behöva anpassas, elsystemet ska kopplas in
och man ska välja vad sprutet ska mäta och vad man vill mäta med bänkens givare.

Fille tankar och Dr Ernie kollar att allt verkar stämma.
Därefter är det dags att ta plats bakom spakarna och börja tuna.
Förlåt, spaken och tangentborden. ;)


Fördelen med att tuna i en riktig bromsbänk är att man i lugn och ro kan analysera resultaten.
Till en början hade vi lite problem som garanterat skulle resulterat i en kraftigt trasig motor på banan.
Avgastemparna började dra iväg och små misständnignar gjorde att vi anade oråd.
Förra gången stiften såg ut såhär blev det strax därefter ett stort hål i motorn.
Då gäller det att gå igenom allt man lärt sig och tänka till lite.

Ett mycket ovanligt fenomen uppdagades. Vattnet som var bundet i betongen kokade och kröp in i cylindrarna.
Mycket obehagligt, men efter att alla frospluggar borrats så var vi av med problemet.
En slang mellan oljepumpen och oljefiltret sköts loss med en kraftig sanering som följd.
Oljan sprutade bokstavligen över hela rummet. Mitt så tjusigt kem-förnicklade grenrör gillade
inte kombinationen go grund-temp tillsammans med oljedush och blev aldeles blå-lila.

Resultatet då?
Efter två dagars tunande kom vi fram till att 1200hk inte skulle nås med rimliga medel.
Jag hade helt enkelt klantat mig lite när jag byggde motorn. Inte hel-klantigt,
men inte hel-optimalt heller. På 2,9bar laddtryck levererade 2 litersmotorn 830hk vid 8000rpm.

Vi hade givetvis kunnat varva mera och turbon var långt ifrån bottnad.
Jag hade tänkt köra 3,4 bar och varva 9000rpm men det skulle inte göra någon nytta i bänken.
Efter moget övervägande stannade vi på 415hk/l och kände oss ganska nöjda med att kunna lyfta ur en hel,
fungerande och safe mappad motor ur bänken.

Nu är det bara ett par mindre steg kvar innan vi kan provköra monstret.
Vi siktar på premiär inom de närmaste veckorna! =)

Här en liten filmsnutt från bromsningen:







Back